Každý cyklistický pretekár má svoju verziu tohto príbehu. V rozhodujúcej chvíli sa ozvalo zasyčanie a následne sa jej z plášťa vyrútil vzduch. Alebo pretekár spadol pri hlúpej kolízii, a keď si išiel vyzdvihnúť bicykel, rozbilo sa mu radenie alebo sa mu ohla prehadzovačka. Zavolal späť do tímového auta. Jeho riaditeľ a mechanik neboli nikde v dohľade. Preteky na nikoho nečakajú. Prilepený na kraji cesty s ‚neužitočným‘ strojom sa mohol len prizerať, ako jeho nádeje miznú v diaľke. A potom sa zajvilo modré neutrálne služobné auto Shimano s novým kolesom alebo novým bicyklom. Rýchle roztlačenie a bol späť v pretekoch.
Nikto nechce, aby sa mu to stalo. Každý tím so sebou nesie množstvo náhradných kolies a náhradných bicyklov pre svojich jazdcov. V prípade nehody môžu tímoví mechanici poskytnúť svojim jazdcom pomoc. To zaisťuje, že o pretekoch rozhoduje prefíkanosť jazdcov a sila v ich nohách, nie výmoly alebo nárazy.
Karavánu tímových áut, ktoré jazdia za pelotónom, riadi pretekársky komisár. Každý tím má zvyčajne dve vozidlá v každých pretekoch. Keď skupinka v úniku dosiahne rozdiel od balíka viac ako jednu minútu, komisár umožní vozidlu z každého tímu, ktorý má jazdca v úniku, jazdiť pred pelotónom a zaradiť sa za túto odtrhnutú skupinku, aby poskytol svojmu jazdcovi pomoc, ak ju bude potrebovať. Ak jazdec v pelotóne dostane defekt alebo potrebuje vodu, komisár pošle správu svojmu tímovému vozidlu a umožní svojmu riaditeľovi, aby prišiel do čela sprievodu, aby pomohol. Tento systém funguje veľmi dobre, kým to tak nie je.
Keď preteky nejdú podľa plánovaného scenára – možno sa pelotón pri bočnom vetre roztrhne na niekoľko menších skupiniek alebo jazdci v úniku začnú na seba útočiť ešte 50 kilometrov pred cieľom, alebo sa jazdec GC presunie na prvý horský priesmyk dňa a nechá za sebou roztrúsené skupinky – neutrálne služobné vozidlá Shimano sa dostanú do akcie. Shimano už roky pomáha jazdcom, ktorí zostanú izolovaní od svojich tímových áut, poskytuje mechanickú pomoc v pretekoch, ako sú Tour of Flanders a Amstel Gold Race, olympijské hry, majstrovstvá sveta, Vuelta a Giro d’Italia. Od roku 2021 poskytuje Shimano neutrálny servis aj na Tour de France. Keď najlepší cyklisti na svete zúfalo hľadajú pomoc, hľadajú spásu v modrom aute alebo modrej motorke.
Poskytnúť túto pomoc nie je ľahká úloha. Každý tím používa iný materiál. Nielenže tímy v pelotóne pretekajú na bicykloch vyrobených rôznymi výrobcami, práve teraz sú tu tímy, ktoré pretekajú na jedenásťrýchlostných sadách a tímy, ktoré pretekajú na dvanásťrýchlostných sadách, tímy, ktoré sa rozhodnú pre 140 mm kotúče a tímy, ktoré sa rozhodnú pre 160 mm kotúče. A potom sú tu ešte tímy, ktoré tieto dve veci kombinujú. Existujú tímy, ktoré stále pretekajú na ráfikových brzdách, ktoré vyžadujú rýchloupínacie kolesá namiesto dutých osí. Rôzne tímy používajú rôzne pedálové systémy. A niektorí jazdci majú svoj bicykel nastavený po svojom, takže nie je zaručené, že každý jazdec vrámci tíme bude mať rovnaké vybavenie. Navyše žiadni dvaja jazdci nebudú vyžadovať rovnakú veľkosť rámu a výšku sedla na náhradnom bicykli.
V prípade nehody, defektu alebo inej poruchy musia mechanici Shimano dostať jazdcov späť do pohybu čo najrýchlejšie. Výmena kolesa by mala trvať menej ako 30 sekúnd. Keď teda vyskočia z auta s výstrojom a náradím v ruke, musia presne vedieť, s čím majú do činenia, aby nestrácali čas. To zahŕňa veľa predchádzajúceho výskumu. Mechanici Shimano pravidelne hovoria s mechanikmi z rôznych tímov, aby mali aktuálne informácie o všetkých zmenách vybavenia, ktoré tímy mohli vykonať. V každom z neutrálnych servisných áut – zvyčajne sú tri v každých pretekoch plus motorka s dodatočnými kolesami – majú mechanici Shimano až deväť párov kolies, z toho dva páry na použitie s ráfikovými brzdami, štyri páry na použitie s kotúčovými brzdami Shimano, vrátane 140 mm a 160 mm kotúčov, ako aj dve až tri sady na použitie s pohonmi iných výrobcov. Neutrálne servisné autá Shimano tiež nesú na strešných nosičoch štyri až šesť náhradných bicyklov pokrývajúcich štyri rôzne veľkosti rámov. Počas etapových pretekov je jeden vždy nastavený podľa špecifikácií lídra všeobecnej klasifikácie, zatiaľ čo ostatné majú sklopné sedlovky, takže jazdci, ktorí potrebujú náhradný bicykel, si môžu rýchlo nastaviť sedlo do pohodlnej výšky.
Napriek tomu si úlohy neutrálnych servisných mechanikov často vyžadujú rýchle myslenie a riešenie problémov. Patria medzi najlepších v odbore. Väčšina z nich bola stuahnutá zo siete Shimano Service Centier a sú v spojení v rámci cyklistického priemyslu, pričom väčšina z nich má s týmto športom desaťročia skúseností. Keď tímoví mechanici narazia na problém, ktorý nevedia vyriešiť alebo si nie sú celkom istí, ako nová technológia funguje, často sa obrátia na pomoc neutrálneho podporného tímu Shimano. Chodia k nim aj jazdci s otázkami ohľadom vybavenia. Ich odbornosť však nie je len mechanická.
Mnohí z neutrálnych servisných mechanikov Shimana boli samotní pretekári najvyššej úrovne. Vedia, čo to znamená vyhrať majstrovstvá sveta a etapy Tour de France. To im dáva schopnosť predvídať, čo sa stane v pretekoch – najmä v pretekoch, ktoré nejdú podľa scenára. V koordinácii s komisármi prispôsobujú mechanici Shimano svoje plány na ceste tak, aby boli vždy pripravení poskytnúť pomoc tam, kde je to najpravdepodobnejšie potrebné. Sú dobrými priateľmi s mnohými riaditeľmi tímov zo súťažných čias, vďaka čomu je komunikácia so zvyškom karavanu oveľa jednoduchšia. Pohodlne sa s nimi jazdí 100 km/h z alpských zjazdov, pričom okolo nich lietajú jazdci z oboch strán alebo sa rýchlosťou rútia cez dlažobné kocky. Najdôležitejšie zo všetkého je, že vedia, aké to je stáť na kraji cesty s rozbitým kolesom a sledovať, ako ich nádeje miznú v diaľke. To je dôvod, prečo sú veľmi hrdí na to, že prichádzajú práve včas, aby poskytli jazdcom mechanickú pomoc, ktorú potrebujú, aby sa mohli vrátiť k pretekaniu.
Fakty a čísla
Shimano prevádzkuje svoj Neutrálny Servis od roku 2001. V roku 2022 naša služba funguje z mnohých základní ako Benelux, Španielsko, Francúzsko, Taliansko, Portugalsko či Turecko s autami a motorkami plus vodičmi a mechanikmi, ktorí podporujú jazdcov v profesionálnych cyklistických pretekoch.
Vozidlá neutrálnej podpory prevážajú náhradné diely komponentov používaných všetkými tímami. Väčšina tímov používa komponenty Shimano, ale napriek tomu aj konkurenčné pedálové systémy a hnacie ústrojenstvo sú súčasťou vozidiel Neutrálneho Servisu.
Autá Neutrálneho Servisu často pripomínajú pojazdnú dielňu, nesú na streche viacero bicyklov a vo vnútri auta sú viaceré náhradné diely a náradie. To zaisťuje, že pretekanie aj samotní jazdci môžu pokračovať v prípade neprajných okolností uprostred pretekov.
Táto infografika od Shimano Neutrálneho Servisu vám ponúka jasný prehľad o tom, o čo ide, koľko ľudí je zapojených a koľko vybavenia prinášame na preteky ako je Tour de France.
Vďaka spolupráci so šiestimi tímami Neutrálneho Servisu po celej Európe Shimano dokáže pokryť najväčšie profesionálne cestné preteky na svete, ako sú všetky 3 Grand Tours, Tour de France Femmes avec Zwift, Majstrovstvá sveta, všetkých 5 cyklistických monumentov, všetky hlavné 1 -dňové jarné klasiky pre ženy aj mužov, ako aj mnohé ďalšie preteky v kalendári UCI žien a mužov. Shimano tiež poskytuje Neutrálny Servis v pretekoch do 23 rokov a juniorov, na cyklistickej dráhe, ako aj v paracyklistických pretekoch.