Keďže gravel stále naberá na rýchlosti, otázka stále zostáva: nie je gravel to isté ako cestná cyklistika? Ale od základných hodnôt cez nastavenie bicykla až po veľmi intenzívne zážitky z jazdy, sú to vlastne dve výrazne odlišné disciplíny.
Cestná cyklistika a gravel majú niektoré prirodzene sa prekrývajúce vlastnosti ako obľúbenosť kolies 700c, zahnuté riadítka a eufória z dobrej jazdy – ale ide o dva rôzne formáty, ktoré prinášajú svoje vlastné výzvy, obsadenie postáv, postoje a vtipy.
Jazda
Výrazný technický prvok v graveli je, že mení dynamiku jazdy v balíku a znižuje účinok odporu, pretože jazdci v porovnaní s cesťákmi častejšie jazdia sólo. Terén je nepredvídateľný, závislý od počasia a nie vždy ľahko čitateľný – generuje celkovo nižšiu priemernú rýchlosť.
Niekedy vás nabije energiou, inokedy sa plazíte. Šliapanie v závetrí sa občas stále počíta, ale výber línií a jasný výhľad na trasu pred vami môžu byť dôležitejšie, vďaka čomu je to menej náročný a viac sólo šport. Predstavte si to ako jazdu na horskom bicykli, kde zabočiť ako prvý môže znamenať rozdiel medzi tým, či zostanete vo vzpriamenej polohe alebo nie.
Výbava bicykla
Ako všeobecné pravidlo platí, že gravel bicykle majú viac miesta pre väčšie a priľnavejšie plášte. Majú tiež vyššiu stredovú konzolu pre lepší odstup od prekážok a geometriu v štýle cross-country MTB, čo znamená dlhší dosah, ktorý je kompenzovaný kratším predstavcom pre zvýšenie stability pri jazde na nerovnom povrchu.
Kľúčový rozdiel vidíme v prevodoch. So súčasným počtom odhodlaných gravel jazdcov uprednostňujúcich 1x alebo 2x nastavenie vpredu, s výrazne širším rozsahom prevodov a ľahším prevodom vzadu, poskytujú viac možností v strmších stúpaniach a blatistom teréne.
Di2 je univerzálnym riešením pre cestných aj gravel jazdcov, aj keď tí, ktorí sa venujú viacdennému gravelovému jazdeniu, uprednostnia radšej mechanické radenie, aby si uľahčili údržbu, keď jazdia častokrát skutočne mimo spevnených ciest.
Množstvo dodatočných držiakov na gravel bike je tiež niečo, čo by mohlo zdvihnúť obočie medzi náročnými cestnými jazdcami. Na čo mi má slúžiť dynamo náboj alebo rôzne pridané tašky, ak sa ženiete po dôležitom úseku na Strave pre PR?
Avšak – podobne ako limitovaný kalendár pre gravelové preteky v porovnaní s dobrodružnejšími gravel pretekmi – aj gravel bicykle zamerané výlučne na preteky zostávajú stále úzkym segmentom v rámci rastúcej disciplíny.
Ľudia - jazdci
Niektorí graveloví pretekári nosia Lycru. Niektorí ukladajú banány do vreciek svojich šortiek. Niektorí si na cyklistické tašky pripevnia aj plechový hrnček. Všetko ide.
Existuje teória, že gravel je najpríjemnejšia a najzdravšia disciplína v celej cyklistike. To sa výrazne líši od cestnej cyklistiky, ktorá si z celého srdca osvojila oblečenie v štýle “druhej kože”. Keďže odpor je najväčším protivníkom pri jazde na ceste (tiež gravitácia je na vysokej úrovni, ak jazdíte v kopcoch), dobrá aerodynamika znamená voľnú rýchlosť a to je niečo v srdci kultúry cestnej jazdy.
Keďže gravel sedí niekde na pomedzí cestného a horského bicykla, priťahuje niektoré z najväčších mien cyklistiky. To znamená, že môžete očakávať, že na väčších pretekoch uvidíte niekoľko známych tvárí, no nemusia byť nevyhnutne vpredu.
Základné hodnoty
Aj keď by bolo veľmi tvrdé zredukovať jazdu na ceste na disciplínu, kde sú výkon a rýchlosť všetkým, je spravodlivé povedať, že gravel je viac cool a zameraný na komunitu ako jeho starší súrodenec, uťahaný z asfaltu. Iste, na cestnom bicykli môžete zažiť dobrodružstvo – ale len dokým neskončí asfaltka.
V graveli, vzhľadom na širší (takmer neobmedzený) potenciál trás a užšie spojenie s prírodou, dobrodružstvo často prevyšuje túžbu nad ostatným. Je všeobecne rozšíreným názorom, že párty tempo – napríklad pomalšia jazda, aby ste si užili miesto, kde ste, a nie zameranie sa len na cieľ – je tým najnapĺňajúcejším spôsobom, ako si zažiť gravel.
Spektrum
Namiesto toho, aby ste gravel považovali za špecifickú disciplínu, predstavte si ho ako spektrum.
Máte zvýšené zameranie na výkon, rýchlosť a taktiku na jednej strane a prístup takmer v štýle MTB na druhej, kde robustnejšie a schopnejšie nastavenie bicykla odráža terén a volá po dobrodružstve.
Váš výber riadítok, šírka plášťov, výber dezénu a radenia vás voľne umiestnia niekde v tomto neviditeľnom spektre. Je to však priestor v neustálom pohybe, ktorý do značnej miery nemá prísne vstupné kritériá a je úplne otvorený novým skúsenostiam.
Gravel je vševedom cyklistického sveta – multi-spájacia, bikepackingovo-priateľská, turistická, terénnna samostatná disciplína, ktorá sa rozprestiera naprieč svetom cestnej a off-roadovej jazdy. Ako mladá disciplína môže stále slobodne stanovovať konvencie a riadiť budúcnosť tohto športu.
V tejto fáze nie je ľahké vyvodiť závery o graveli. Ale jedna vec je istá, jazda na ceste už nie je jedinou superschopnosťou v cyklistike.
Autorom článku je Phil Gale, novinár a fotograf so sídlom v severnom Taliansku.