Uvedenie najnovšieho inteligentného trenžéra od Elite - Justo 2 na trh, predstavuje vrchol cesty, ktorá trvala 45 rokov a nateraz nevykazuje žiadne známky zastavenia. Od roku 1979 sa Elite špecializuje na výskum a vývoj, výrobu a marketing indoorových trenažérov, fliaš a košíkov na fľaše.
Bola to cesta, na ktorej sa Elite vyvíjalo a následne dodávalo svoje produkty popredným tímom v rámci profesionálneho pelotónu, ktorý zahŕňa napríklad aj tím UAE Emirates.
Prvé trenažéry
Prvou ponukou od Elite bol Olimpionic a bola to sada valcov, na ktoré ste umiestnili svoj bicykel, potom naň naskočili a šliapali. To si vyžadovalo značné množstvo rovnováhy. Dizajn sa takmer nezmenil a je to najjednoduchší typ trenažéra.
V roku 1982 sa objavil prvý trenažér, na ktorý ste mohli namontovať svoj bicykel a pozostával z rámu, ktorý vám bicykel držal a vy ste jednoducho šliapali do pedálov. Táto metóda sa označuje ako trenažér „wheel-on“, pretože zadné koleso zostáva spojené s bicyklom a sedí na valci. Prvý trenažér Elite fungoval bez odporu.
O 10 rokov neskôr, v roku 1992, bol uvedený na trh prvý wheel-on trenažér s ovládateľným odporom pod názvom Travel Mag. Dostal základný vzhľad dnešného moderného smart trenažéra. Bicykel bol zaistený cez zadnú stavbu a odpor zabezpečovaný valcom bol nastavovaný pomocou kábla pripojeného k odporovej jednotke.
Digitálna revolúcia
Rok 2000 znamenal začiatok novej éry pre indoorové trenažéry, keď sa oficiálne začala digitálna revolúcia. Axiom PowerTrainer bol prvým trenažérom Elite pripojeným k počítaču, ktorý bol navrhnutý pre profesionálnejší a interaktívnejší tréningový prístup a bol uvedený na trh v tom roku.
O deväť rokov neskôr prišiel RealAxiom, trenažér, ktorý využíval filmy najrenomovanejších svetových pretekov na vytvorenie jedného z prvých interaktívnych zážitkov.
V nadväznosti na to prišiel Forte. Tento trenažér bol dôležitý, pretože to bol prvý bezdrôtový digitálny trenažér na svete a bol uvedený na trh v roku 2011. Mal obojsmernú hlavovú jednotku s kódovaním ANT, ktorá umožňovala ovládanie trenažéra z riadítok, čím sa eliminovala potreba kábla na ovládanie odporu. Hlavná jednotka zobrazovala širokú škálu údajov, ako je príkon, kadencia a srdcový tep.
Prvý trenažér s priamym prenosom odporu
Turbo Muin bol ďalším významným pokrokom v roku 2013. V tom čase to bol najpokročilejší trenažér Elite a prvý trenažér s „priamym prenosom odporu“, ktorý prišiel na trh roky pred ostatnými. Na vytvorenie odporu sa použila technológia tekutín.
Toto bol začiatok éry trenažéra s priamym prenosom odporu, kde sa odstráni zadné koleso a trenažér je pripojený priamo k hnaciemu ústrojenstvu bicykla.
Turbo Muin Fluid Elite bol vybavený senzorom Misuro Blu+, Bluetooth a ANT+ senzorom, ktorý prenášal informácie o rýchlosti a kadencii do vášho kompatibilného smartfónu alebo cyklistického počítača, čo vám umožňovalo spárovať trenažér s aplikáciou Elite My E-Training alebo inými službami tretích strán, ako sú Zwift alebo TrainerRoad. Tento trenažér sa nazýval Turbo Muin Smart B+.
Evolúcia
Až do tohto bodu boli Axiom PowerTrainer a Forte klasifikované ako „interaktívne trenažéry“, zatiaľ čo Turbo Muin Smart B+ bol prvou iteráciou „smart trenažéra“; automaticky síce odpor nemenila, ale táto funkcia už čoskoro príde.
Ďalší veľký krok prišiel v podobe modelu Drivo v roku 2016. Mal certifikovanú presnosť výkonu vo wattoch na úroveň ±0,5 % a v tom čase bol jediným inteligentným trenažérom s takouto presnosťou. Odpor sa automaticky upraví po pripojení k aplikáciám tretích strán, ako je Zwift, ktoré replikujú obraz a gradient na obrazovke.
Direto nasledovalo krátko v roku 2017 a v čase svojho uvedenia bolo jediným trenažérom s priamym prenosom odporu, ktorý stál menej ako 1 000 dolárov. Použitý power meter bol založený na technológii optického snímača, ktorý meral krútenie osi trenažéra a na sofistikovanom elektronickom spracovaní. Toto sa nazývalo optický snímač krútiaceho momentu (OTS) a mal presnosť ± 2,5 %.
V roku 2021 bol uvedený na trh Direto XR-T, ktorý bol inováciou svojho predchodcu, využíval OTS a presnosť sa zlepšila na ±1,5 % a dokázala simulovať sklony stúpanian až do 24 %.
Najpokročilejší trenažér od Elite, Justo, prišiel nasledujúci rok a bol ich najpokrokovejším trenažérom s novými, citlivejšími senzormi, ktoré zlepšili celkovú presnosť na ±1 %, najmä v podmienkach nízkeho krútiaceho momentu, čo umožnilo trenažéru simulovať nižšie sklony svahu pri vysokej rýchlosti. Nedávno uvedený na trh Justo 2, ktorý má novú funkciu Wi-Fi, ktorá zlepšuje konektivitu trenažéra, integruje sa s protokolmi ANT+™ FE-C a Bluetooth®, ako aj s meračom výkonu, ktorý ponúka presnosť ekvivalentnú s Drivom, vďaka čomu je tento trenažér Elite najpresnejší na aktuálnom trhu. Okrem toho sa dodáva s už nainštalovanou 12-rýchlostnou kazetou, čo znamená, že trenažér je pripravený na použitie hneď po vybalení.
Vysvetľujeme typy trenažérov
Elite má tri rôzne typy trenažérov a to sú nasledovné:
VALCE: Bicykel je vyvážený na valcoch a vy jednoducho šliapete, avšak vyžaduje si to dobrú úroveň rovnováhy.
Elite uviedla na trh aj inteligentné valce, ktoré sa môžu pripojiť k aplikáciám ako Zwift. Odpor je aplikovaný na valce v závislosti od záberov na obrazovke, najmä gradient na replikáciu terénu.
WHEEL-ON trenažéry: Zadné koleso bicykla spočíva na valci, ktorý je pripevnený k odporovej jednotke. Bicykel je upvenený na mieste pomocou zadnej nápravy.
Pri šliapaní zadné koleso roztáča valec. Pri novších wheel-on trenažéroch ovláda napätie odporová jednotka. Po pripojení k aplikáciám ako Zwift sa replikujú výzvy zobrazené na obrazovke.
Trenažéry s priamym prenosom odporu: Ide o najstabilnejšie trenažéry, pretože zadné koleso je odstránené a bicykel je pripojený priamo k trenažéru. Zadná prehadzovačka sa pripája ku kazete, ktorá je namontovaná priamo na trenažéri.
Trenažéry s priamym prenosom odporu ponúkajú realistickejšiu simuláciu, ktorá je umožnená priamym pripojením k hnacej sústave bicykla, najmä v kombinácii s interaktívnym tréningovým softvérom.
Čo je inteligentný tréning a ako funguje
Inteligentný trenažér je trenažér, ku ktorému pripojíte bicykel a ten poskytuje odpor. Má funkciu, ktorá vám umožňuje riadiť odpor pomocou cyklistických aplikácií, ako je Zwift.
Keď šliapete do pedálov, inteligentný trenažér zaznamená, koľko energie (wattov) generujete spolu s kadenciou (rýchlosťou pedálovania). Tieto údaje sa prenášajú cez Bluetooth Low Energy (BLE) alebo v prípadoch ANT+ do aplikácie tretej strany, ako je Zwift. Aplikácia tieto údaje spracuje a v prípade Zwiftu “prinúti” avatara zodpovedajúcim spôsobom reagovať.
Inteligentný trenažér komunikuje s aplikáciou tretej strany, ktorá automaticky upravuje odpor trenažéra. Ak toto robíte prostredníctvom cvičenia, nazýva sa to ERG režim. Keď jednoducho jazdíte, trenažér reguluje odpor tak, aby zodpovedal ceste, po ktorej jazdíte. Toto sa označuje ako režim SIM; ak je tam stúpanie, odpor bude aplikovaný primerane stúpaniu a bude sa vám ťažšie šliapať do pedálov. Váš inteligentný trenažér neustále prijíma hodnoty sklonu z aplikácie tretej strany a upravuje svoj odpor tak, aby zodpovedal sklonu, po ktorom jazdíte.
Budúcnosť
Nové inteligentné trenažéry využívajú najnovšiu technológiu a prirodzeným krokom pre nich bude držať krok s najnovšími technologickými inováciami, možno dôjde k inovácii vo veľkosti a hmotnosti alebo k vyvinutiu špeciálnych funkcií, ako je možnosť nastavenia výšky trenažéra, čo z neho urobí „nevyhnutnú“ položku pre každého cyklistu.
Keďže inteligentné trenažéry sa v súčasnosti používajú v domácnostiach celoročne a sú súčasťou nábytku, ďalšou výzvou bude zamerať sa na zníženie ich dopadu pri súčasnom zachovaní stability. Rovnako by sa mal klásť dôraz na dizajn a zároveň na funkčnosť, aby vznikol esteticky príjemný produkt, ktorý môže využívať široké spektrum ľudí.
Na tento účel spoločnosť Elite uvádza na trh štvorcový Smart Frame, inteligentný rám kompatibilný s akýmkoľvek trenažérom a aplikáciou. Plne nastaviteľný a prispôsobený viacerým používateľom, simuluje akýkoľvek bicykel pomocou pokročilej technológie virtuálneho radenia. Square sa hladko integruje s trenažérmi s priamym prenosom odporu a vytvára tak kompletný indoorový ekosystém, najmä v spojení s predným simulátorom stúpania Rizer, ktorý kopíruje sklony a inteligentným ventilátorom Aria. Spoločne vytvárajú tréningový zážitok, ktorý je pohlcujúci, pútavejší a pozoruhodne blízky pocitom a výsledkom jazdy vonku.