Existuje veľa možností, pokiaľ ide o to, aké MTB brzdy si máte od SHIMANO vybrať. Ale nebojte, žiadna dráma. Výber vybavenia pre váš bicykel sa môže spočiatku javiť ako nekonečná úloha. Je tu veľa otázok, možností a rozhodnutí. Čo potrebujem? Čo chcem? A čo si môžem dovoliť?
Či už pretekáte alebo preferujete downhill a tailové blázenie sa, štvorpiestové brzdy sú samozrejmosťou. Tieto výkonné brzdy sa zrodili a vyvinuli práve v tejto disciplíne a ideálne sú na to štvor-piestové brzdy SHIMANO SAINT a ZEE, pretože zvládnu každú náročnú úlohu.
Ak si však vyberáte z bŕzd XTR, DEORE XT, SLX alebo DEORE, máte na výber z dvoj alebo štvor-piestikových bŕzd.
SHIMANO je typické tým, že do nižších modelov prenáša technológie z prémiových produktov. To znamená, že každá z týchto sád využíva rovnaké technológie, len vyvinuté v rôznych cenových hladinách. Či už teda vyberáte brzdy XTR najvyššej triedy alebo brzdy DEORE základnej úrovne, dôvody pre voľbu dvoj- alebo štvorpiestikového variantu sú rovnaké a výkon bude podobný.
Ak si nie ste istí, ktorá možnosť je pre vás tá pravá, chlapci z organizácie Global Mountain Bike Network zostavili základný zoznam, kde vysvetľujú hlavné rozdiely.
Ak si chcete pozrieť ich video, nech sa páči, zapozerajte sa tu: https://www.youtube.com/watch?v=z1AHWvgOp44&t=3s
Ak ste nepozerali alebo ak ste sa stratili v kráse shropshirských kopcov a nestihli ste si zapamätať úplne všetky informácie, tu je zhrnutie toho, čo, kto, kde, kedy a prečo pri voľbe 2-piestových verzus 4-piestových brźd:
DVA PIESTY
Čo?: Nie je to záludná otázka. Celkom jednoducho povedané, sú to dva piesty (jeden na každej strane strmeňa). Menej piestov znamená menšie brzdové platničky a tým pádom menšiu kontaktnú plochu s kotúčom. Znamená to tiež menšiu váhu, pretože špičkový dvoj-piestikový XTR strmeň má iba 87g!
Kto?: Cross-country jazdci a pretekári. Ľahké brzdy vyhovujú ľahšiemu bicyklu a jazdcovi. Napríklad taká Maja Wloszczowska alebo Mathias Fluckiger.
Kde?: Cross-country štýl sa môžeme vnímať ako jazdenie na pretekárskej dráhe alebo je sú to dlhé hodiny strávené v kopcoch. Môžu to byť krátke, agresívne zjazdy, plynulé singly traily alebo rýchle prudké zjazdy. Brzdy s dvoma piestami si poradia s obrovským rozsahom jazdy, ale začnú neskôr pomaly vädnúť, čím dlhšie klesáte alebo čím je prudší zjazd.
Kedy?: Keď väčšie nie je lepšie a menej je viac! Ak sa chcete venovať viac trailovému štýlu jazdy, môžete si kedykoľvek vymeniť väčší kotúč, ktorý vám pomôže zastaviť.
Prečo?: Brzdy s 2 piestami majú svoje korene pevne zakorenené v XC. Veľkým dôvodom, prečo zvoliť 2-piest, je homotnosť. Pre potreby bežného cross-country jazdenia je ponúkaný výkon viac než dostatočný na to, aby bola ľahká brzda skutočnou výhodou.
ŠTYRI PIESTY
Čo?: Systém kotúčových bŕzd s konštrukciou protiľahlých piestov s dvomi priemermi má piesty rozdielnej veľkosti vpredu aj vzadu. Systém využíva prenos sily, v ktorom je brzdový kotúč stlačený na vstupe do brzdy piestom menšej veľkosti a zároveň výkonnejším piestom väčšej veľkosti vzadu na výstupe. Tým sa zabráni kolísavému pohybu brzdového kotúča a výrazne sa znížia zvuky.
4-piestikový strmeň tiež umožňuje väčšiu kontaktnú plochu brzdového kotúča pri zachovaní kompaktnej veľkosti a podľa potreby je upravené efektívne umiestnenie platničiek na stabilizáciu tlaku.
Kto?: Tí jazdci, ktorí hľadajú viac drsných tratí, dávajú prednosť zjazdu a potrebujú viac brzdnej sily. Trailoví jazdci a enduro pretekári sa spoliehajú na tieto výkonné 4-piestové brzdy. Spomeňme si napríklad na Martina Maesa či Jill Kiltnera.
Kde?: Keď sa ozvú hory, 4-piestové brzdy si prídu na svoje. Dlhé, strmé traily, ktoré vyžadujú neustále a dôsledné silné brzdenie.
Kedy?: Keď je brzdná sila prvoradá a hmotnosť nie je rozhodujúca. Ak si nie ste istí, kedy príde koniec zjazdu, potrebujete vedieť, že vaše brzdy budú fungovať až do konca bezchybne!
Prečo?: Dôvod, prečo by ste chceli 4-piestové brzdy, je sila! Ak ste ťažší jazdec na ťažšom bicykli, ktorý zažíva vyššiu rýchlosť pri dlhších zjazdoch, jednoducho potrebujete tú pravú brzdnú silu.





