Ako sa zrodila vylepšená technológia ochrany prilieb Lazer
Ak by ste chceli vypátrať pôvod úplne novej technológie KinetiCore od spoločnosti Lazer, musíte sa vrátiť až do roku 2010. Manažér výskumu a vývoja spoločnosti Lazer Guido de Bruyne hovorí, že chceli vyvinúť spôsob, ako pridať ochranu proti rotačným nárazom a zároveň znížiť celkovú hmotnosť. „Pozerali sme sa na alternatívne technológie na trhu a kľúčovým momentom bolo, keď sme sa začali pozerať na samotnú prilbu a nie na niečo, čo k nej budeme pridávať.“
Otázka však znela: ako sa nám podarí dosiahnuť niečo, čo sa ešte nikomu nepodarilo? Tím zistil, že odpoveď spočíva v počítačových simuláciách. „Použili sme počítačový program, ktorý dokázal simulovať dizajn a ochranné vlastnosti prilby ešte predtým, ako bola vo forme vyrobená,“ hovorí generálny manažér spoločnosti Lazer Sean van Waes. To bolo rozhodujúce pre vývoj KinetiCore, pretože akonáhle je prilba vo forme, potom je výrobok v podstate hotový a akákoľvek ďalšia zmena vás zavedie späť na začiatok.
Hlavnou výhodou týchto simulácií bolo, že spoločnosť Lazer mohla navrhnúť prilby, ktoré by fungovali v rámci špecifických limitov požadovaných na absolvovanie certifikačných testov. Vďaka tomu bolo navrhovanie prilieb dostupnejšie, presnejšie a hlavne rýchlejšie. Prototypy sme mohli navrhovať a aj okamžite zamietnuť v prípade, že sa dostali do červených zón.
Tieto prototypy boli tiež podrobené simuláciám nárazu, takže tím mohol presne vidieť, čo sa deje nielen pri priamych nárazoch, ale aj pri rotačných nárazoch. K rotačným nárazom dochádza, keď je cyklista v pohybe a pod uhlom narazí na tvrdý povrch. Proti tomuto typu nárazu je ťažké sa ochrániť, pretože mozog má tendenciu sa pri takomto náraze pohybovať vo vnútri lebky.
„Tým, že nám simulátor zdokumentoval, čo sa stane pri priamych nárazoch a rotačných nárazoch, začali sme mať výhodu oproti našim konkurentom,“ hovorí Van Waes.
Deformačné zóny
Ďalší veľký prielom Lazeru bol paradoxne vyvolaný technologickými patentmi prilieb. „Existujúce patenty v rámci technológie ochrany prilby nás povzbudili, aby sme nevyvíjali podobné technológie, aké tu už existovali,“ hovorí obchodný a marketingový riaditeľ spoločnosti Lazer Mike Smink. Výsledkom bolo, že Lazer pracoval na zabudovaní ochrannej technológie do prilby, namiesto toho, aby ju pridával ako doplnok. Toto bol zlomový moment vo vývoji, vďaka ktorému sme získali obrovské výhody v oblasti ochrany proti nárazu, odvetrania, zníženia hmotnosti a použitia plastov, pretože požiadavka na doplnkovú technológiu ochrany bola už neaktuálna.
V rámci svojich simulácií tím začal navrhovať „bloky“ vyrobené z EPS peny, ktoré boli vyrobené tak, aby sa pri náraze zdeformovali. Tieto „bloky“ majú dvojitú výhodu – odstraňujú materiál z prilby a zároveň ponúkajú potenciálne pokročilú ochranu. „Zamerali sme sa na fakt, že ak niečo rozbijete, pohltí to aj energiu,“ hovorí De Bruyne. Tím sa inšpiroval „deformačnými zónami“ v konštrukcii lietadiel a automobilov, najmä v spôsobe, akým sú časti vozidiel Formuly 1 navrhnuté tak, aby sa pri nehode zdeformovali, a tým absorbovali energiu nárazu a pomáhali chrániť pilota.
Problém bol v tom, že existovalo nespočetné množstvo spôsobov, ako mohli byť bloky navrhnuté a umiestnené. De Bruyne odhaduje, že pred finálnym optimálnym umiestnením blokov testovali viac ako 5 000 prilieb.
„Tvrdo sme pracovali, aby sme vyhodnotili, aký tvarovaný blok by poskytoval najlepšiu ochranu. Tieto bloky sme potom aplikovali do existujúcich modelov prilieb Lazer, aby sme mohli urobiť porovnanie stupňa ochrany s nimi a bez nich.“
Výsledkom sú kontrolované deformačné zóny KinetiCore – unikátna sada blokov navrhnutých tak, aby sa v prípade priameho alebo rotačného nárazu zdeformovali a presmerovali energiu z nárazu preč od mozgu.
Prekážky na ceste
Pri vývoji technológie KinetiCore Lazer spolupracoval s Univerzitou v Berne, Univerzitou v Gente a Univerzitou College London, ako aj s Kráľovským technologickým inštitútom v Štokholme. Ale nebola to prechádzka ružovým sadom. Ako hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Lazer Peter Duynslaeger: "Naša ambícia nás takmer zabila."
V priebehu rokov vývoja u nás narastala frustrácia, keď sa tím približoval k tomu, na čo sa zameriaval, ale nedokázal to dosiahnuť. „Niekedy sme mali pocit, že robíme dva kroky vpred a jeden vzad,“ hovorí Smink. "Boli sme bližšie, ale nikdy sme si neboli istí, ako blízko sme."
Dokonca aj v lete 2020 mal De Bruyne pocit, že nedosahujú pokrok, o ktorý sa snažil. "Nevideli sme požadovanú úroveň výkonu prilieb, ktorú sme sa snažili dosiahnuť." Aby sme sa tam dostali, museli sme urobiť drastické zmeny. Nechápali sme KinetiCore. Bolo to nové a zmenou blokov sme sa to snažili lepšie pochopiť. Tiež sme si stanovili ďalšiu výzvu tým, že sme navrhovali niekoľko rôznych modelov prilieb so zabudovaným KinetiCore súčasne.
„Je to neustály proces učenia sa,“ dodáva. "Stále objavujeme plný potenciál technológie KinetiCore. Už chápeme mechanizmus jej fungovania, takže ďalší model bude ešte výkonnejší."
Dosiahnutie úspechu
Tím testoval a zlyhal, testoval znova a znova zlyhal, až nakoniec uspel. Bolo niekoľko kľúčových momentov, kedy sme si uvedomili, že KinetiCore je na dobrej ceste dosiahnuť niečo výnimočné. Pre De Bruyna prvým úspechom bolo, keď technológia KinetiCore získala akreditáciu v nárazových testoch Univerzity v Štrasburgu. „Ukázali sme, že KinetiCore splnilo to, čo sľubovalo,“ hovorí De Bruyne. "To bol ten moment, kedy som si pomyslel, 'Môžeme to zvládnuť'."
„V tom momente som si uvedomil, že KinetiCore sa skutočne bude dať vyrábať a uvedieme ho na trh do roka,“ dodáva Smink.
Ďalší významný moment úspechu nastal, keď Virginia Tech ocenila tri modely KinetiCore 5 hviezdičkami („Najlepšie dostupné“) prostredníctvom nezávislých hodnotení cyklistických prilieb. Tieto hodnotenia sa pridali k mnohým, ktoré už Lazer získal so svojím súčasným sortimentom, vďaka čomu má značku s najvyšším počtom 5- a 4-hviezdičkových hodnotení cyklistických prilieb. „Bolo to nesmierne dôležité, pretože počas testovania majú šesť miest dopadu nárazu, kde je možné sledovať miesta nárazu v reálnych podmienkach. Nie iba tie náhodné dopady na prilbu,“ hovorí De Bruyne. „Testy sú zamerané na miesta na prilbe, ktoré sú štatisticky najčastejšie ohrozené nárazom. Okrem toho, tieto nezávislé testy potvrdili, že sa nám podarilo dosiahnuť rovnakú úroveň ochrany pomocou vstavanej, nie pridanej technológie.“
Jednou z mnohých výhod KinetiCore je, že pri tejto technológii skutočne neexistujú žiadne obmedzenia – môže byť navrhnutá do každej prilby Lazer pre každý typ cyklistu, od prilieb pre najmenších jazdcov až po špičkové prilby určené pre cestných pretekárov, ktorí hľadajú najlepší aerodynamický výkon. KinetiCore poskytuje zákazníkom ľahké pohodlné prilby a vynikajúce odvetranie a zároveň poskytuje istotu, že sú počas jazdy na bicykli chránení pred rôznymi typmi nárazov. Odstránením materiálu pre zvýšenú ventiláciu a kontrolované deformačné zóny, Lazer tiež podniká kroky na zníženie svojho dopadu na životné prostredie tým, že používa menej plastov ako v porovnateľných starších modeloch.
„KinetiCore má všetky ingrediencie na to, aby sa stala číslom jeden, pokiaľ ide o ochranu proti rotačnému nárazu,“ hovorí Duynslaeger.
Spoločnosť sa neustále snaží vylepšovať svoje prilby a zostať na čele ochranných technológií, čo znamená, že zákazníci môžu jazdiť v pohodlí s istotou, ktorá prichádza s nosením prilby s ochranou KinetiCore.
„Toto je podstata toho, prečo Lazer pôsobí v tomto biznise už viac ako 100 rokov,“ hovorí Smink. „Naším cieľom vždy bolo chrániť cyklistov v prípade zrážky tým najpohodlnejším a najštýlovejším možným spôsobom. A KinetiCore je v súlade s poslaním, ktoré máme ako spoločnosť už od jej vzniku – „prispievať k spoločnosti, v ktorej si cyklisti môžu užívať bezpečnú jazdu“.
Prvé prilby KinetiCore, ktoré budú dostupné už v apríli sú dva detské modely PNUT a NUTZ. A v máji sa môžete tešiť na KinetiCore modely Jackal, Vento a Strada.
Podstatu novej technológie KinetiCore nájdete zhrnutú aj v našom videu.