Séria ULTEGRA R8100 sa stáva 12-rýchlostnou s funkciou bezdrôtového radenia Di2 a rýchlejšími prehadzovačkami. ULTEGRA vôbec prvýkrát obsahuje možnosť powermetra a celokarbónové bezdušové kolesá s kotúčmi.
Tam, kde je nová DURA-ACE určená pre tých, ktorí hľadajú všetky možné konkurenčné výhody, nová ULTEGRA je aplikáciou týchto technológií v reálnom svete. Séria R8100 má rovnaké DNA ako séria R9200 a ponúka neuveriteľný výkon vo všetkých funkciách. Kombinuje vedu o rýchlostných pilieroch, aby pomohla jazdcom dosiahnuť vyšší výkon než kedykoľvek predtým.
Vývoj ULTEGRY, podobne ako DURA-ACE, je možné rozdeliť do piatich vývojových oblastí: radiaca platforma, riadiace rozhranie, brzdový systém, systém pohonu a systém kolies. Pozrime sa na tieto oblasti jednu po druhej:
Radiaca platforma ULTEGRA
ULTEGRA R8100 zdieľa rovnakú zrevidovanú platformu Di2 ako DURA-ACE R9200, aby sa zlepšila rýchlosť radenia, pričom spojenie s prehadzovačkou je bezdrôtové a zároveň je zachovaná a zaistená absolútna spoľahlivosť.
Nová Dura-Ace a nová ULTEGRA zdieľajú rovnakú platformu, takže užívatelia ULTEGRY budú ťažiť z:
- Rovnakej novej platformy Di2, ktorá zlepšuje konštrukciu motora v prehadzovačkách, znižuje rýchlosť spracovania (t. j. čas pohybu medzi motorom a prevodovým mechanizmom) a výkon prevodov, aby sme dosiahli doposiaľ najrýchlejšie radenie Shimano. To má za následok zníženie prevádzkového času prehadzovačky ULTEGRA o 58% a zníženie prevádzkového času prešmyku ULTEGRA o 45% oproti predchádzajúcej prehadzovačke DURA-ACE RD-R9150.
- Absolútnej spoľahlivosti káblového pripojenia tam, kde to dáva zmysel. Nové káble SD-300 s menším priemerom spájajú batériu Di2 (BT-DN300) s prešmykom (FD-R8150) a prehadzovakou (RD-R8150). Jedna vnútorná batéria zaisťuje jednoduché riešenie nabíjania a zaisťuje stabilné a vysokonapäťové pripojenie k prehadzovačke a prešmyku, čo prispieva k doposiaľ najrýchlejšiemu radeniu Shimano. Testy ukazujú, že batéria BT-DN300 vydrží na jedno nabitie 1 000 km. Tlačidlá radenia STI sú napájané plochými kruhovými batériami CR1632, ktoré vydržia približne 1,5 až 2 roky používania.
- Vysokého stupňa zabezpečenia, rýchleho spracovania a nízkej spotreby energie patentovaného čipovového obvodu, ktorý výrazne znižuje pravdepodobnosť rušenia z externých zariadení.
- Nová prehadzovačka ULTEGRA je teraz bodom, v ktorom sa systém nabíja (nahrádza nabíjačku Shimano SM-BCR2) a poskytuje bezdrôtové pripojenie k prevodníkom STI a iným zariadeniam tretích strán (výmena bezdrôtovej jednotky EW-WU111). Navyše jeho integrovaný dizajn poskytuje kontrolný bod pre zmenu operácií Di2 a režimov synchronizovaného radenia, pričom nahrádza predchádzajúce tlačidlo na riadítkach alebo tlačidlo Junction-A (SM-RS910) v ráme.
Hlavným odlišovacím priestorom prehadzovačiek ULTEGRA a DURA-ACE je konštrukcia. Prešmyk a prehadzovačka DURA-ACE R9200 má hmotnosť 96 g a 215 g v porovnaní s hmotnosťou ULTEGRA R8100 116 g a 262 g, čo znamená kombinovaný rozdiel 67 g.
Ovládacie rozhranie ULTEGRA
Pri stúpaní, šprinte alebo časovkách Shimano vyvážilo pohodlie, vzhľad a aerodynamické zisky ULTEGRA s neporovnateľnou ergonómiou.
Nové 2x12-rýchlostné Bezdrôtové radenie s hydraulickými brzdami (ST-R8170) má teraz vyvýšenú časť pák s miernym zakrivením dovnútra a zväčšenú plochu medzi radením a riadítkami, aby ste získali lepší komfort a ovládanie. To poskytuje jazdcom lepší úchop pomocou ukazováka a palca na riadítkach a lepšie uchopenie 3 prstami za brzdovou pákou, pričom stále poskytuje ľahký prístup k radiacej páke v najnižšej časti riadítkok. Vylepšený bol aj posun medzi tlačidlami Di2 na páke, čo umožňuje lepšie rozlíšiť tlačidlo radenia smerom hore a dole, najmä ak máte rukavice alebo spotené prsty.
Radiace páky ULTEGRA ST-R8170 fungujú pomocou bezdrôtového pripojenia a sú napájané plochými kruhovými batériami CR1632. Toto bezdrôtové pripojenie umožňuje jednoduchú inštalačnú procedúru a porty káblov radenia v ráme alebo riadítkach sú už minulosťou. Spolu s vnútorným vedením káblov dostávame krásne čistý kokpit.
ST-R8170 sú kompatibilné s novými minimalizovanými tlačidlami diaľkového radenia. Shimano šprintérske tlačidlá (SW-R801-S) alebo vrchárske tlačidlá (SW-R801-T) je možné použiť s obijímkou alebo môžu byť integrálne zasadené v riadítkach so špecifickým portom, napríklad s novými riadítkami PRO Vibe Evo. Tieto nové kompaktnejšie možnosti satelitného radenia sa pripájajú buď k spodnej časti riadítok pomocou 100 mm kábla (SW-RS801-S), alebo k hornej časti riadítok pomocou 260 mm kábla Di2 (SW-RS801-T).
Ovládacie rozhranie, samozrejme, ponúka niekoľko praktických možností prispôsobenia vďaka aktualizovanej aplikácii E-TUBE, ktorá je teraz kompatibilná so sériou ULTEGRA R8100. E-TUBE Project vo verzii 4.0.0, podobne ako predchádzajúce verzie, umožňuje na cestách nastaviť predvoľby ako synchronizované alebo semisynchronizované radenie, radenie viac pastorkov naraz, rýchlosť radenia a mapovanie tlačidiel STI. Tiež je možné nastaviť pripojenia k počítačom tretích strán na zobrazenie informácií Di2.
Malé rozdiely v konštrukcii opäť predstavujú hmotnostný rozdiel 41 g medzi radením DURA ACE ST-R9270 (350 g) a radením ULTEGRA ST-R8170 (391 g).
Systém pohonu ULTEGRA
ULTEGRA má dve nové 12-rýchlostné kazety HYPERGLIDE+ v pomeroch 11-30 a 11-34. Obzvlášť kazeta 11-30 bola optimalizovaná pomocou revízie pastorkov „sweet spot“ medzi 6., 7. a 8. pastorkom, aby sme dodržali charakteristický znak Shimano - hladké a konzistentné prechody medzi jednotlivými prevodovými stupňami.
Kombinácia rýchleho a bezproblémového radenia vďaka šikovným stupňovitým profilom na kazetách prináša plynulejšie radenie prevodových stupňov a to aj pri veľkom zaťažení, bez ohľadu na to, či sa po kazete pohybujete hore alebo dole.
Výsledkom je, že už nie je potrebné poľaviť pri zrýchľovaní a ani byť počas šliapania jemnejší. Vďaka kazetám ULTEGRA s technológiou HYPERGLIDE+ môžu teraz jazdci makať naplno a radiť ešte rýchlejšie s plynulejšou kadenciou a lepším prechodom rýchlosti.
Kazety ULTEGRA majú nový drážkovaný tvar, ktorý je tiež spätne kompatibilný s 11-rýchlostnými orechmi, čo znamená, že na predchádzajúcich 11-rýchlostných kolesách Shimano je možné použiť nové komponenty ULTEGRA R8100.
Kľuky ULTEGRA sú vôbec prvýkrát vybavené meračom výkonu. FC-R8100-P ponúka až viac ako 300 hodín jazdy vďaka integrovanej, vodotesnej a nabíjateľnej lítium-iónovej batérii. Obojstranné údaje poskytujú patentované tenzometre spoločnosti Shimano na oboch kľukách. Powermetre ULTEGRA používajú na prenos údajov technológiu Bluetooth a ANT+.
Kľuky s meračom a bez merača výkonu sa dodávajú v kombinácii s prevodníkmi 50-34T alebo 52-36T s dĺžkou kľuky 160, 165, 170, 172,5 a 175 mm. Set kľúk ULTEGRA s powermetrom váži 769 g, čo je iba o 21 g ťažšie ako powermeter DURA-ACE s hmotnosťou 748 g.
Sada ULTEGRA R8100 je doplnená rovnakou 12-rýchlostnou reťazou, ktorá sa používa aj na sade Shimano XT M8100, čo zjednodušuje požiadavky na zásoby pre maloobchodníkov a jazdcov.
Brzdový systém ULTEGRA
Nové brzdové komponenty Shimano ULTEGRA ponúkajú jemnejšie vyladenejšie ovládanie najmä v tesnejších, rýchlejších a agresívnejších manévroch, ktoré sa používajú v cestných pretekárskych situáciách. S pridaním technológie SERVO WAVE k brzdovým pákam, prevzatým z MTB a Gravel brzdových systémov Shimano, majú jazdci kratší voľný zdvih a sú schopní získať bezprostrednejšie spojenie medzi brzdovými doštičkami a kotúčmi, čo umožňuje lepšiu moduláciu bŕzd. To má za následok väčšiu rýchlosť prenosu a väčšiu dôveru v technické situácie.
Okrem toho bolo vylepšené zníženie hluku bŕzd pomocou o 10% zväčšeného priestoru pre kotúč a použitím kotúča Shimano RT-MT800. Výsledkom je tichší systém dosiahnutý menšou tepelnou deformáciou kotúča a menšou dočasnou interferenciou medzi platničkou a kotúčom.
Okrem toho sa zlepšila aj údržba bŕzd. Teraz je možné brzdu odvzdušniť bez odstránenia strmeňa (BR-R8170) z rámu vďaka oddelenému odvzdušňovaciemu otvoru a skrutke ventilu. Nový lievik a vložka na odvzdušnenie tiež pomáhajú zlepšiť tento proces.
Nové brzdové strmene ULTEGRA vážia 282 g na pár v porovnaní s hmotnosťou DURA-ACE 229 g.
Systém kolies ULTEGRA
Posledný pilier vo vývoji ULTEGRY je aj posledným bodom medzi jazdcom a rýchlosťou. Spoločnosť Shimano vôbec prvýkrát predstavila kompletný rad karbónových bezdušových kotúčových kolies na úrovni ULTEGRA.
Rovnako ako pri nových kolesách DURA-ACE, aj tu výkon pochádza z rovnováhy troch faktorov-zníženia odporu bez obetovania ovládania, tuhosti hnacej sily a ľahkej konštrukcie - v troch celokarbónových bezdušových verziách.
Tri profily výšky ráfika ponúkajú jazdcom rôzne výkonnostné výhody.
Koleso C36 (WH-R8170-C36-TL je zamerané na stúpania a je najľahším kolesom s cieľovou hmotnosťou 1488 g na pár (pre porovnanie, hmotnosť DURA-ACE WH-R9270-C36-TL: 1350 g).
C50 (WH-R8170-C50-TL) je univerzálne koleso s vynikajúcou rovnováhou odporu, bočnej a jazdnej tuhosti, obvodu a celkovej hmotnosti a ovládateľnosti. ULTEGRA C50 sa dodáva s cieľovou hmotnosťou 1570 g na pár (hmotnosť DURA-ACE WH-R9270-C50-TL: 1461 g).
C60 (WH-R8170-C60-TL) je najviac aerodynamické koleso určené na šprinty a vysokorýchlostné jazdy zamerané na odpor, bočnú tuhosť a tuhosť jazdy. ULTEGRA C60 sa dodáva s cieľovou hmotnosťou 1649 g na pár (hmotnosť DURA-ACE WH-R9270-C60-TL: 1609 g).
Tuhosť riadenia bola posilnená, aby sa zvýšil pocit priameho šliapania pri akcelerácii, čo dáva novému kolesu ULTEGRA C36 zvýšenie tuhosti o 9% v porovnaní so súčasným kolesom DURA-ACE C40-TL.
ULTEGRA R8100
Štúdia spoločnosti Shimano vo vede o rýchlosti posunula vývoj cestných bicyklov na úplne novú úroveň. Vynovené radenie ULTEGRA, brzdové strmene, kolesá, prehadzovačky, prešmyky, kazety a kľuky plus nové vedenie a batérie Di2 EW-SD300 poskytujú množstvo dôkazov o tom, že Shimano nenecháva kameň na kameni pri honbe za rýchlosťou a vyššou úrovňou vyváženou používaním v reálnom svete.
Úplný graf sady ukazuje nové produkty a odporúčanú kompatibilitu s existujúcimi výrobkami.
Milovníci ULTEGRY môžu okamžite začať ťažiť z filozofie dizajnu DURA-ACE a mnohých rovnakých produktových prevedení, vrátane bezdrôtového radenia ULTEGRA, powermetra ULTEGRA a celokarbńových bezdušových kolies ULTEGRA, aby sa ich výkon povýšil na novú úroveň.
Ale neberte nás za slovo. Skúste sami! Komponenty ULTEGRA R8100 budú k dispozícii v obchodoch od októbra 2021.