Jazdec Shimano Gravel Alliance Sofiane Sehili sa ponoril do zložitosti výberu prvého gravelového bicykla a ponúka spôsoby, ako zdokonaliť stavbu vášho gravel bicykla, aby sa tak podporil rozvoj vašich zručností, prekonávanie väčších vzdialeností a väčšých výziev.
Možno patríte k tým, ktorí ste za posledných 5 rokov z diaľky sledovali celé toto gravelové šialenstvo bez toho, aby ste si boli istí, čo si o tom vlastne myslieť. Od raných fáz veľkých amerických podujatí, ktoré vyvrcholili prvým UCI Majstrovstavami Sveta v Graveli minulý rok v Taliansku. Možno ste boli na začiatku trochu skeptickí.
Ale ak ste sa dostali až sem, možno vás bude zaujímať, ako posunúť svoje gravelové skúsenosti o niečo ďalej.
Možno ste si už zvykli na myšlienku jazdiť vo voľných šortkách a flanelovej košeli. Vraciate sa domov trochu zablatený alebo zaprášený. Prešli ste z SPD-SL na SPD. A možno ste si uvedomili, že širšie plášte nemusia byť nevyhnutne pomalšie. Alebo je to možno váš prvý seriózny bicykel a chcete niečo, čo dokáže všetko. Ale predovšetkým však cítite, že je čas vykradnúť sa z auta a ísť preskúmať menej prebádané cesty. Choďte za dobrodružstvom a menej sa zamerajte na čísla, ktoré na vás vrhá cyklopočítač.
Ste pripravení na svoj prvý gravel bike? Ja jazdím na „špeciálnych“ gravel bicykloch takmer 7 rokov a zistil som, že gravel môže byť čokoľvek, čo chcete. Odjazdil som slušný podiel na pretekoch v teréne, ale pre mňa je gravel menej o rýchlosti a výkone a viac o zábave a objavovaní. Spôsob ako uniknúť z mesta a užiť si čerstvý vzduch, lesy a veľký pokoj tam vonku.
Buďte v pohode so spomalením
Jedným zo spôsobov, ako sa pripraviť na svoj prvý gravel bike, je zbaviť sa prirodzenej túžby ísť rýchlo. Zdolávate nový terén, drsnejšie povrchy, takže je nevyhnutné, že vaša priemerná rýchlosť klesne. Ale to je úplne jedno, nezáleží na tom. Skúste si nastaviť GPS tak, aby sa vám tieto údaje nezobrazovali a sústreďte sa úplne na niečo iné. Môže to byť celkový čas jazdy, prevýšenie alebo – ak vám ide naozaj o tréningové dáta – priemerný výkon.
Ak žijete vo veľkom meste, pri vytváraní gravelovej trasy si užijete veľa zábavy a postupne ju zdokonaľujete pri každej jazde. Vždy ma udivuje, koľko asfaltu môžete odstrániť z výjazdovej trasy pomocou štipky kreativity. Pridanie kúskov štrku a nespevnených ciest sem a tam je veľmi potešujúce.
Vytvorenie perfektnej gravelovej trasy v mestskom prostredí mi vždy dáva pocit úspechu. Ale nemusíte žiť v rozľahlom megalopolise, aby ste si užili plánovanie trasy. Nech ste kdekoľvek, gravel vám otvorí nové možnosti.
Kým budete čakať na svoj nový bicykel, môžem vás len povzbudiť, aby ste si otvorili svoj obľúbený plánovač trás a začali prieskum. Našli ste nejaké skvelé cestičky a trate, po ktorých môžete jazdiť? Pekné oblasti na preskúmanie alebo zákutia, v ktorých ste ešte neboli?
Stavba vášho bicykla
V závislosti od toho, kde budete jazdiť, budete možno musieť ísť do skutočne širokých plášťov. Začínal som jazdiť na graveli s relatívne úzkymi 35c, ale čím dlhšie som jazdil, tým širšie moje plášte boli. Nikdy nejdem menej ako 42 a neváhal by som použiť až 55.
Zabudnite na rýchlosť a namiesto toho myslite na pohodlie a možnosti, ktoré viac “gumy” ponúka. Možno, že trate okolo vášho mesta sú hladké a rýchle, ale čo ak chcete vziať avoj bicykel na dobrodružstvo počas dovolenky?
Je váš rám limitujúcim faktorom?
Váš rám môže byť často limitujúcim faktorom. Ak viete, že štrk vo vašej oblasti je drsný, zvážte maximálnu šírku plášťov ešte pred tým, ako sa do neho pustíte. Neváhajte a urobte si prieskum nad rámec čítania popisu na webovej stránke výrobcu.
Nezabudnite si nechať trochu miesta pre prípad, že sa budete nachádzať v oblasti, kde sa môžete zablatiť. Nikto nemá rád zastavovanie každých 5 minút, aby odstránil nahromadené blato na vidlici, reťazi či inde.
Ak ste sa bezhlavo zamilovali do určitého rámu, ale ten neponúka potrebnú vôľu, môžete zvážiť jazdu na kolesách 650b. Napríklad môj Vitus Substance dosahuje maximum 48 mm so 700c, ale ak si vyberiem 650b, zmestím sa v pohode aj s 55 mm.
Ak chcete ísť na úplne monštrózny štrk, stále viac a viac verzií teraz prichádza s odpruženými vidlicami špecifickými pre gravel. Rockshox vydal Rudy, Fox má 32 TC a MRP vylepšil svoj Baxter. S nimi je len veľmi málo miest, kam sa nedostanete a prakticky žiadny terén, ktorý by vás zastavil.
Hnacie ústrojenstvo, rozšírenia, radenie
Ďalej: hnacie ústrojenstvo. Ja osobne som veľkým fanúšikom 1x. Predovšetkým preto, že pri jazde môžete myslieť o jednu vec menej. Ak žijete v kopcovitej oblasti alebo ak máte v úmysle ísť na bikepacking, odporúčam použiť dvoj-prevodník. S malým prevodníkom 31T a veľkým prevodníkom 36T by ste mali zvládnuť aj tie najnáročnejšie stúpania.
Potom je tu otázka mechanického alebo elektronického radenia. Pochádzam z prostredia cykloturistiky, takže mi chvíľu trvalo, kým som prešiel na Di2, pretože som trval na tom, že spoľahlivosť a opraviteľnosť je pre mňa nad všetko ostatné.
Najprv som používal Di2 iba na preteky a bikepacking blízko domova. Okamžite som sa zamiloval, také hladké a presné to bolo. Naberal som sebavedomie a bral som ho na dlhšie cesty, až som sa nakoniec rozhodol precestovať odľahlé časti juhovýchodnej Ázie. Takmer dva roky fungovalo úplne dôsledne a to aj napriek tvrdému zneužívaniu, ktorým som ho na cestách trápil.
Myslím si, že rozhodnutie medzi mechanickým alebo elektronickým radením je osobná voľba. Nie je to tak, že jedno je spoľahlivejšie ako to druhé. Obe sa výborne hodia na denné výjazdy, preteky alebo bikepacking.
Rozšírené riadítka sú ďalšou anomáliou na gravelových bicykloch – tu sú zakrivenia riadítok širšie a sú tiež zvyčajne plytšie ako na riadítkach pre cestné bicykle. Vďaka širšiemu postoju ponúkajú rozšírené riadítka väčšiu kontrolu. Fyzikálne zákony sú také, že čím ďalej sú vaše ruky od predstavca, tým presnejšie vaše riadenie je. Ale tiež mám pocit, že riadítka špecifické pre gravel ponúkajú väčší komfort.
Od jednodňových až po viacdňové
V dnešnej dobe hovoriť o gravel bicykloch znamená hovoriť o bikepackingu. Dobrá vec na gravel bicykloch je, že sa zvyčajne dodávajú s množstvom očiek, aby ste mali istotu, že môžete pripojiť ďalšie košíky na fľaše, blatníky, nosiče a tašky.
Predstavte si gravel bike ako švajčiarsky cyklistický nožík: Môže to byť váš cestný bicykel, váš horský bicykel, vaše dochádzanie do práce a vaše turistické vybavenie. Odhaľuje nový svet siahajúci od vášho dvora až po stepi Strednej Ázie a zahmlené vrcholky Ánd (toto sú niektoré z miest, kde som si vzal svoj gravel bike ja).
Teraz, keď to viete, sa pravdepodobne čudujete, prečo ste čakali tak dlho, kým ste sa rozhodli pre svoj prvý gravel bike. Buďme úprimní, je to pravdepodobne kvôli tým flanelovým košeliam. Dobrou správou je, že nič z toho nie je povinné. Nepotrebujete šortky s milión vreckami ani remeselné pivá. Len sa oblečte pohodlne a jazdite tam, kde nechodia žiadne autá a užite si záver dňa so svojím obľúbeným nápojom.
O Sofianovi
Sofiane Sehili býva v Paríži a je jedným z najlepších svetových jazdcov na ultra-vzdialenosti na graveli, ktorý na svojom youtube kanáli rozpráva o svojich dobrodružstvách a nastaveniach bicyklov.