Čistý bicykel znižuje možnosť poškodenia komponentov a umožňuje vám zistiť, či sú potrebné nejaké zásahy alebo opravy. A iskrivo čistá jazda vyzerá lepšie, no nie? Skôr ako začnete s akoukoľvek údržbou, všetko sa začína umytím bicykla. Ste pripravení vyčistiť si svoj bicykel za 20 minút? Spustite stopky. Ideme na to!
1.-3. minúta: Príprava
Pripravte si výbavu na čistenie: vedro teplej mydlovej vody, sprej na čistenie bicyklov, súpravu kefiek alebo špongií a suchú handričku na konečnú úpravu.
3.-7. minúta: Nastriekanie
Začnite opláchnutím bicykla vodou, aby ste odstránili špinu alebo iné nečistoty. Môžete použiť hadicu, ale dávajte pozor, aby ste nepoužívali príliš vysoký tlak, pretože môže poškodiť citlivé časti. Dávajte tiež pozor, aby ste sa vyhli elektrickému zapojeniu. Po prvom opláchnutí nastriekajte čistiaci prostriedok na bicykel, napríklad BIKE CLEAN od Motorexu alebo mydlovú vodu na každú časť bicykla a nechajte niekoľko minút pôsobiť.
Počas čistenia bicykla skontrolujte elektrické kontakty batérie, aby ste predišli nahromadeniu nečistôt, ktoré môžu spôsobiť problémy s dodávkou energie. Nikdy nepoužívajte agresívne chemikálie. Namiesto toho sa skôr rozhodnite pre vlhkú handričku, aby ste ju jemne utreli. Nzebúdajte, že batériu neponárame do vody ani ju priamo nestriekame tlakovým čističom.
7-12 minúta: Čistenie kef(k)ou
Kým čistič robí svoju prácu, namočte kef(k)y alebo špongiu do vedra s teplou mydlovou vodou. Začnite svoj bicykel jemne drhnúť. Začnite zhora a postupujte smerom nadol. Venujte zvýšenú pozornosť hnaciemu ústrojenstvu (reťaz, prevodníky, kazeta, prehadzovačka, prešmyk), v tejto oblasti sa často nahromadí najviac špiny a nečistôt. Pokojne použite starú zubnú kefku, aby ste vyčistili tie neprístupné medzery okolo reťaze a kazety.
Počas čistenia si všímajte známky opotrebovania. Zuby na kazete a prevodníku by nemali mať žiadne špicaté alebo ostré časti. Dávajte pozor na rozstrapkané konce káblov a hlboké škrabance alebo škrabance na ráme či komponentoch. Hľadajte opotrebované miesta na plášťoch, ploché miesta, zárezy alebo odreniny. Ak nájdete niečo, čo nie je pôvodné, poznačte si to.
12-15 minúta: Opláchnutie
Po uvoľnení a vydrhnutí nečistôt dôkladne opláchnite celý bicykel, aby ste z neho odstránili mydlo alebo čistiaci prostriedok. Dbajte na to, aby na ňom nezostali žiadne zvyšky prípravku.
15.-17. minúta: Sušenie
Použite suchú handričku a odstráňte čo najviac vody, aby ste predišli hrdzi, najmä reťaze a kovových častí. Vzduchový kompresor alebo dokonca sušič vlasov je dobrý spôsob, ako zabezpečiť, aby bola všetka voda odfúknutá, najmä okolo elektrických prípojok batérie. Pomáhajú aj slnečné lúče, ak sú v danom čase k dispozícii.
17.-20. minúta: Mazanie
Keď je bicykel suchý, je čas na namazanie. Mazivo pomáha chrániť váš bicykel pred hrdzou a poškodením. Počas jazdy tiež udržiava pohyblivé časti v hladkom a tichom chode. Ak používate olej v spreji, buďte veľmi opatrní, aby sa olej nedostal na povrch brzdových platničiek, kotúčov alebo ráfikov bicykla. To zamastí platničky a brzdenie bude menej účinné. Ak sa vám to predsa len stalo, môžete použiť na dočistenie bŕzd odmasťovač POWER BRAKE CLEAN.
Reťaz si vyžaduje najpravidelnejšie mazanie. Vždy používajte olej určený pre reťaze bicyklov. Bude to fungovať lepšie a aj to vydrží dlhšie. Ľahšie oleje sa dajú ľahko zmyť dažďom alebo postriekaním alebo sa lepia od prachu.
Naneste kvapku lubrikantu na každý článok a otáčajte pedálmi, aby ste ho zapracovali. Po niekoľkých minútach utrite prebytočný lubrikant čistou suchou handričkou. Ak potrebujete jazdiť celoročne, ideálny je pre vás OLEJ CHAINLUBE ALLROUND.
Mechanizmus radenia prevodových stupňov sú prehadzovačky – predná aj zadná časť potrebujú ľahké mazanie. Keď bicykel stojí, presuňte prešmyk cez najväčšie ozubené koliesko a zadnú prehadzovačku na najmenší pastorok. Naneste kvapku maziva na otočné body a potom manuálne posuňte prehadzovačku, aby ste pomohli zapracovať mazivo do čapov. Prebytok utrite.
Ak má váš bicykel vonkajšie vedenie kabeláže (prevodové a brzdové lanká vedené pozdĺž vonkajšej strany rámu), budete potrebovať mazivo. Naneste kvapku maziva na hornú časť kábla, kde vstupuje do krytu. Potom zatlačte na radiacu alebo brzdovú páku, aby ste pomohli presunúť mazivo nadol po kábli.
Zapamätajte si: Vždy dbajte na to, aby ste utreli prebytočné mazivo, aby ste predišli priťahovaniu prachu a nečistôt, ktoré môžu spôsobiť lepkavý neporiadok a rýchlejšie opotrebenie komponentov. Používanie nešpecifických mazív ako sú rôzne oleje a tuky na univerzálne použitie, nemusia poskytnúť potrebnú životnosť alebo výkon pre požiadavky cyklistiky.
M-Check
Po umytí bicykla a nahustení pneumatík je jednoduchšia detekcia akýchkoľvek problémov, ktoré si vyžadujú pozornosť odborníka. Použite techniku nazývanú M-check . Mechanici bicykla používajú túto metódu spredu dozadu, aby zabezpečili preskúmanie každej časti bicykla. Ak ste pri čistení svojho bicykla spozorovali poškodenie alebo opotrebovanie, je rozumné nechať ho skontrolovať odborníkom.
Na všetko ostatné je tu Shimano Service Center
Jazda na bicykli by mala byť hladká a prakticky tichá. Ak počujete škrípanie alebo chrastenie, ak brzdy reagujú pomaly alebo ak nemôžete zaradiť požadovaný prevodový stupeň, musíte to ďalej skúmať. Akokoľvek veľký alebo malý sa problém môže zdať, návšteva najbližšieho Shimano Service Centra zaistí správnu údržbu vášho bicykla.